Research group at imec & Vrije Universiteit Brussel

News

SMIT’s Policy Briefs in 2020 – What did we have on offer this year?

During the eventful year 2020, SMIT also issued a whole series of policy briefs in which it formulated policy advice related to a topical issue or shared its own research results. Below we summarize the publications in a convenient overview. Find out the research results you might have missed this year.

 

January

#33: Three main regulatory challenges for 5G roll-out in Belgium

In the first policy brief of the year, Pol Camps, Simon Delaere and Jaco van der Bank discussed the research results of the 5GUARDS imec.icon project in the context of the rollout of 5G in Belgium and the challenges involved. The brief also contains recommendations on how businesses and policymakers in Belgium can prepare for 5G.

#34: Vlaams middenveld en mediasector voor een sterke en slagvaardige VRT, maar wel één die zich op alle vlakken onderscheidt

SMIT publiceerde begin dit jaar ook de belangrijkste inzichten van de bevraging van meer dan 140 stakeholders van de openbare omroep VRT. SMIT werkte hiervoor samen met imec-MICT-UGent. De stakeholderbevraging werd uitgevoerd in opdracht van de  strategische adviesraad voor het Beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media (SARC) van de Vlaamse overheid, die advies moet formuleren op de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT (2021-2025).

 

March

#35 Finally beyond the status quo? An analysis of steps taken to improve gender equality in the European audiovisual sector.

New research by Dilara Asardag and Marlen Komorowski on gender equality in the audiovisual sector in Europe showed that women are still highly underrepresented. The study also shows that women can benefit from a wide range of initiatives to tackle this issue.

 

June

#36 COVID-19 information on Social Media in Europe: A threat or a blessing?

This policy brief by Marlen Komorowski and Ike Picone of SMIT-VUB & Tien Do Huu, Nikos Deligiannis and Giannis Bekoulis of ETRO-VUB critically questions what potential role social media play in informing Europe’s population about the COVID-19 pandemic. In this research, more than 50,000 tweets were analyzed to see who has an impact on the discussions surrounding COVID-19 on social media in Europe.

#37: Declining trust, concerns over misinformation & low willingness-to-pay. News media in troubled waters in Flanders and Wallonia.

Based upon the Digital News Report of the Reuters Institute for the Study of Journalism, this policy brief focuses on changes in news use, trust and paying for news over the last five years and key attitudes regarding misinformation and journalism.

#38: Nieuws uit Eigen Huis. Een analyse van zelfpromotie in journalistiek aanbod in Vlaanderen

Deze policy brief bevat bevindingen uit onderzoek waarin werd onderzocht of er na een eigendomswijziging van een mediabedrijf wijzigingen op te merken zijn in de verslaggeving van eigen (‘huismerken’) en concurrerende merken.

#39: Nieuwsdiversiteit in Mediahuiskranten flink afgenomen tussen 2013 en 2018

Het onderzoek van docotoraatsonderzoeker Jonathan Hendrickx en senior researcher Heritiana Ranaivason focust op de veranderende journalistieke wereld vanuit een academisch perspectief. In deze policy brief gaan ze dieper in op het aandeel (inter)nationale nieuwsartikelen in Mediahuiskranten.

 

October

#40: Responsible innovation: the benefit of participatory research design in digital health technology

In this Policy Brief, the authors look at Participatory Action Research as a method to offer solutions for data related issues in innovative health technologies (e.g. less representative data, reduction of complex health issues,…).

 

November

#41: Wat is de waarde van persoonsdata delen met mediaorganisaties in Vlaanderen?

Onderzoekers van SMIT vroegen aan mediavertegenwoordigers, beleidsmakers, academici en toezichthouders hoe zij kijken naar een gepersonaliseerde mediaervaring in ruil voor het delen van persoonsgegevens van de mediagebruikers. Is dit een eerlijke en evenwichtige uitwisseling? Welke ‘waarde’ krijgen mediagebruikers hiervoor terug? Lees hier meer over in deze policy brief.

#42: Fighting the media crisis through innovation exchanges: lessons from the Stars4Media Pilot Project.

In this policy brief highlights of the Stars4Media project, a European project for cross-border cooperation of mediaprofessionals focusing on innovation in the news media field and beyond, and policy recommendations are presented.

 

(Cover photo by Kelly Sikkema on Unsplash)